sobota 11. dubna 2015

RC (Ami): Bílá velryba

bila_velryba_3DNázev: Bílá velryba

Autor: Herman Melville

Nakladatelství: Edice Omega

Série: -

Díl: -

Rok vydání: 2014

Izmael, znaven šedostí a bezvýznamností každodenního pevninského života, nechal se najmout na velrybářskou loď. Velmi brzy se ale ukázalo, že smyslem výpravy není lov kytovců a návrat do domovského přístavu s plnými barely velrybího tuku. Jediným cílem kapitána byla pomsta. Na jednom z předchozích lovů se setkal s majestátním Moby Dickem, který ho v nesmiřitelné bitvě porazil a připravil o nohu. Hon kapitána Achaba na obrovského vorvaně začíná. Bílá velryba není jen dobrodružným příběhem z velrybářského prostředí. Autor neopakovatelným stylem popisuje odvěký boj obyčejného člověka s přírodou a zároveň se zamýšlí nad smyslem veškerého lidského snažení. Melvillův román je do dnešních dnů považován za jedno z vrcholných děl americké literatury.

Základní a nejdůležitější otázka: Jak jsem na tuto knihu, která je klasikou, přišla?
Je to prosté, čtení jiné knihy - v tomto případě Hledání Aljašky. Narážka na BV, ale také obálka, která je úžasná! Já mám ráda modrou barvu, takže tím lépe. A na živo vypadá...skvěle!

in franceDocela jsem se na knihu těšila a na první kapitolu jsem se vrhla s nadšením. Po pár stránkách začínalo odpadat...

Kniha je psaná tím "staromódním" dojmem, což se přelouskávalo docela těžko.
Věděla jsem, do čeho jdu. Ale tak trochu jsem čekala něco jiného.

,,Abychom byli pravými filosofy, snad si my smrtelníci nesmíme být vědomi toho, že tak žijeme či o něco takového usilujeme."

Toto dílo je klasika. A já ho četla dlouho. Měla jsem problém to dočíst :) Za což se strašně stydím. Možná jsem si na knihu vybrala špatný čas a nebo to ještě není nic pro mě.

Lidé, co tuto knihu četli se dělí na dvě skupiny: Jedna knihu vyznává, obdivuje a ta druhá knihu nemá ráda. Já se řadím někam mezi ty dvě skupiny, protože na jednu stranu: Ta kniha je...jiná, popisuje přírodní krásu a to, jak jsou lidé krutí. Ale zase - čte se to špatně, musíte se přemáhat, abyste to dočetli.

Hlavní hrdina, který nás provází celým příběhem, Izmael mi přišel nemastný, neslaný. Nemůžu říci, že bych si ho oblíbila, ale zase ani ne to, že jsem ho neměla ráda. Postavy byly sice hezky vykreslené (většinou), ale mně přišli neutrální.
Akorát jsem měla ráda velryby!!!

Art"Velká kniha trvalé hodnoty nikdy nemůže být napsána o bleše, třeba se už mnoho lidí o to pokoušelo."

Kniha není špatná a já se k ní - až budu starší - vrátím, abych přišla na její kouzlo. Ona je to v mnoha ohledech zajímavá a poučná kniha, do které když se začtete, tak to jde už samo, ale mě to prostě nešlo. Je to něco jiného. Je to náročná kniha, sama o sobě docela obsáhlá. Na této knize každý oceňuje něco jiného. Mně osobně se také líbilo, jak autor popisuje život velrybářů a samozřejmě samotné velryby :)

S hodnocením jsem měla po přečtení velké problémy, protože kniha se mi líbila i nelíbila zároveň. A na DatabázeKnih jsem ji hodnotila třemi hvězdičkami, takže takto:

6,5/10
 
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega a omlouvám se za první recenzi, která dopadla takhle :)!

Knihu si můžete pořídit ZDE

1 komentář:

  1. Knihu jsem nečetla a ani jsem to moc v plánu neměla. Teď moc nestíhám číst, co bych všechno chtěla, ale třeba se i k této knize někdy dostanu. Rozhodně ale děkuji za tvůj velmi pěkně podaný názor v podobě recenze :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat