středa 21. září 2016

RC (Ell): Nejšťastnější dívka na světě

Název: Nejšťastnější dívka na světě

Autor: Jessica Knollová

Série: -

Díl v sérii: -

Počet stránek: 392

Nakladatelství: Jota

Rok vydání: 2016

Anotace: Jako teenagerka na prestižní škole zažila Ani FaNelliová šokující a veřejné ponížení a od té doby zoufale hledá sama sebe. Teď, když má úžasnou práci, perfektní a drahý šatník a pohledného aristokratického snoubence, stojí na prahu vysněného dokonalého života, který pracně budovala.
Jenomže Ani má tajemství. Hluboko v její minulosti je pohřbeno něco, co ji stále pronásleduje, něco osobního a bolestného, co hrozí, že vybublá na povrch a všechno zničí.
Román Nejšťastnější dívka na světě přináší pozoruhodný vhled do života ženy, která „touží mít všechno“ a neváhá pro to udělat, co je v jejích silách. Autorka nám představuje hrdinku, která se díky nesmlouvavé ctižádosti a pronikavému vidění světa dokázala odstřihnout od tíživé minulosti a dosáhla svých cílů. Alespoň to tak vypadá…

Otázkou je, zda tak drásavou a skandální událost navždy pohřbít ve své mysli. Co by se stalo, kdyby vyšla s pravdou ven? Bude to znamenat konec všeho, k čemu se tak usilovně dopracovala, nebo to pro Ani bude vysvobození?
Prvotina Jessicy Knollové, která se okamžitě stala bestsellerem, není jen strhnujícím thrillerem s takřka detektivní zápletkou, ale i dílem zamýšlejícím se nad palčivými otázkami moderní společnosti. Dotýká se tématu ženy jako oběti, hledá odpověď na to, odkud se bere násilí a co je jeho spouštěčem.

city, new, and nyc imageO knize knize jste už možná slyšeli. Mluví se o ní hlavně v superlativech. Četla jsem mnoho recenzí, kde se dávaly knize vysoká hodnocení a už zadní přebal knihy s reakcemi naznačuje, jak moc knihu svět miluje.
A víte co? Já zase jednou půjdu proti proudu. Tahle reakce totiž nebude tak úplně kladná.

Vrátím se ke svému oblíbenému zvyku a začnu postavami. Hlavní hrdinkou je (Tif)Ani FaNelliová, redaktorka prestižního módního časopisu a luxusně působící dívka. Nic jí ale nespadlo jen tak do klína, pro všechno, co má, musela tvrdě dřít. Jde si vždycky cílevědomě za svým a jedna bloggerka ji trefně přirovnala k motorové pile. Má všechno to, po čem touží tisíce lidí, a je na to náležitě hrdá. Často mi přišla jako správná mrcha, kterou si ale oblíbíte.
Na scéně je ale pak její mladší já a tuhle její verzi jsem ráda vážně neměla. Je to naivka a holka, kterou já si prostě neoblíbím ani kdybych chtěla. O tom, jak se bude měnit vám nepovím, abyste o nic nepřišly :)

"Na Díkůvzdání přivedu jedno děvče" napsal. "Jmenuje se Ani a vyslovuje se to "A-ň-i", ne "E-n-y". Jestli to spleteš, zabiju tě."

Už v anotaci se mluvilo o jednom šíleně bohatém snoubenci, který má v příběhu také své místo. Řeč je o Lukovi Harrisonovi. Pro Ani je on záruka bezpečí a nedotknutelnosti. Luke se zdá jako příjemný muž, který vychází se všemi, ale dokáže jednat hodně snobsky a využívat lidi, který jsou pod jeho úroveň. Zároveň je to člověk, který vidí jako střed světa sám sebe a Aniny fóbie mu přijdou k smíchu. Zkrátka mi přišlo, že často pohrdal ostatníma a to z něj dělalo mojí neoblíbenou postavu.

hands
Děj vám neprozradím, místo toho se radši vyjádřím ke stylu psaní. Nemám nic proti psaní zaměřenému na detail, ale Nejšťastnější dívka na světě se neskutečně vlekla. Knihu jsem několikrát odložila a ke čtení jsem se vyloženě nutila.
Když jsem byla asi ve třetině knihy, tak jsem to nevydržela a musela jsem si postěžovat svojí spolužačce. Mě osobně totiž kniha připadá, jako by se autorka rozhodla psát o snobech v New Yorku a po nějaký chvíli si řekla, že chce psát detektivku. Přijde mi to, jako by se v tom tak plácala a v podstatě nevěděla, co bude dál. Časem tenhle pocit sice zmizel, ale připravte se na něj.

"Toto bude mým cílem, rozhodla jsem se. Protože pak mi už nikdo nebude moct ublížit."

Kniha měla samozřejmě spousta světlých momentů, většina se teda objevila až v druhé polovině, ale byly tam. Ale na druhou stranu vím, že už si knihu nikdy znovu nepřečtu a nejspíš skončí na školní burze knih. Je možný, že jsem prostě knize neporozuměla, ale smiřme se s tím, že recenze prostě nejsou úplně objektivní.

Jsou věci, které mě na knize nadchly. Jednou z nich je název. Už ve chvíli, kdy jsem ho viděla, jsem cítila ten sršící cynismus a autorka se ho v průběhu knihy nevzdala - takže za mě rozhodně palec nahoru.

"Kristepane, Ani, tak to nedělej, jestli bys neměla být šťastná!"

girlNo a co můj konečný verdikt? Kniha se hrozně táhla a myslím, že kdyby se z 392 stran udělalo třeba 250, tak by se mi kniha asi i líbila. Ve chvíli, kdy máte být napjatí, vás totiž začne štvát desetiřádkový odstavec o popisu okolí. Tohle vážně není můj šálek kávy. Téma knihy nebylo špatné, ale jeho neustálé zdůrazňování byl taky krok vedle.
A teď nějaké plusy. Líbí se mi název a obálka, Ani v její současné podobě, protože takovéhle mrchy mě prostě baví. A samozřejmě autorčin cynismus a chmurný nádech knihy.
No, ve finále si myslím, že kniha se bude líbit ženám středního věku, naopak asi nesedne náctiletým slečnám (viz já) a už vůbec ne mužům. A myslím si, že i tuhle knihu můžete zařadit do sezamu možných dárků například pro mamku nebo tetu :)
A pokud vás zajímá můj názor - tak průměr, který si možná zaslouží pozornost, ale rozhodně ne tak přehnanou.

5/10
Za recenzní výtisk moc děkuju e-shopu Knihcentrum.
Knihu si můžete koupit zde.

www.knihcentrum.cz
Ell

1 komentář:

  1. Nejšťastnější dívka na světě s tmavou obálkou? No zajímavé.
    Ale jako možná by to nemuselo být špatné

    OdpovědětVymazat