úterý 28. února 2017

RC (Ell): Illuminae


Název: Illuminae

Autor: Amie Kaufmanová a Jay Kristoff

Počet stránek: 599

Série: Akta Illuminae

Díl v sérii: 1.

Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání: 2016

Anotace: Ještě ráno si Kady myslela, že rozchod s Ezrou je ta nejhorší věc, co ji ten den potká. Jenže odpoledne někdo přepadl jejich planetu. 

Je rok 2575 a soupeřící megakorporace, Biotech a AnothTech, bojují o moc a s ní i o vzdálenou planetu, sotva víc než ledem pokrytý kus skály na konci vesmíru. Jen škoda že nikdo nevaroval lidi, kteří na ní žijí. A Kady a Ezra, kteří spolu skoro nemluví, najednou zjistí, že se musejí v husté palbě nějak dostat k evakuačním lodím, a i když to dokážou, nepřátelská flotila je bude pronásledovat. 

Ale tím jejich obtíže nekončí. Smrtící virus plague se utrhl ze řetězu a děsivě zmutoval. Umělá inteligence flotily, která by je měla chránit, se navíc patrně stane jejich nepřítelem. A nikdo z velení jim nepoví, co se děje. Kady se pokusí nabourat do spleti dat, aby odhalila pravdu, a je čím dál tím jasnější, že jí s tím pomůže jeden jediný člověk: její bývalý kluk, se kterým se už nikdy nechtěla ani vidět. 


Výsledek obrázku pro illuminaeDramatický příběh o přežití, ztrátě domova a bezmoci doprovází mimořádně originální grafické zpracování dokumentů, e-mailů, vojenských zpráv a novinových článků.

Co se týče nakladatelství CooBoo, tak ho celkem zanedbávám. I když je to moje nejoblíbenější nakladatelství. O to víc jsem ráda, že dnešní kniha pochází od něj. A můžu vám už teď prozradit, že je to opět pecka! 

Illuminae není žádný drobeček - má necelých 600 stran a váží něco přes 1kg. Sice to pro knihomoly znamená, že ji nemůžou tahat všude sebou a nenápadně si ji číst pod lavicí, ale na druhou stranu to naznačuje, že dostaneme opravdu propracovaný příběh. Ale více už v celé recenzi!

Když dlouho ohlašovaná Illuminae vstoupila mezi české knižní bloggery a bloggerky, tak se zvedla obrovská vlna nadšení. Mnoho ostřílených knihomolů tuhle krásku označovali za něco úplně nového, něco, co četli poprvé v životě. Původně mě kniha ale moc nezaujala, ale po záplavě kladných recenzí jsem využila možnosti recenzního výtisku a s malou dávko skeptičnosti jsem se na Illuminae vrhla.

"Nedívej se na mě!"

booksAčkoli tahle recenze bude převážně kladná, tak nastal čas zmínit i jednu z jejích chyb - pomalý začátek. Ačkoli se ocitáme téměř uprostřed akce, tak se mi do knihy špatně začítalo a prvních zhruba 50 stran se neskutečně vleklo. Sice mě uchvátila propracovanost příběhu, ale bohužel s tím ruku v ruce šla i nutnost informovat čtenáře o vesmírných lodí, aktuální situaci, poloze Kerenzy a dalších detailech, které se později budou hodit. Pomalu se rozjíždějící příběh je tedy nutná daň za složitost a genialitu Illuminae, ale zmínit jsem to musela.

Důvodem, proč si kniha získala tolik knihomolů, je pravděpodobně její netradiční zpracování. Kniha začíná neurčitým e-mailem od člena vyšetřovací skupiny Illuminae, která zadavateli vyhledala veškeré materiály k útoku na Kerenzu a téměř celý zbytek knihy tvoří přepsané kamerové záznamy, chaty, prohlášení, nákresy, plakáty a zprávy. Díky tomuto se z Illuminae stal vynikající grafický román, jenž nemá v našich knihkupectví soupeře. 
A proto vám vřele doporučím si knihu v knihkupectví alespoň prolistovat, abyste věděli, co jsem tím myslela :)

Postavy se nám tady střídají a prolínají se tu různé pohledy na věc, ale část materiálů a dokumentů se dotýká našich dvou hrdinů - Kady a Ezry. Kady je ta odvážnější a Ezra ten sympatičtější. Ale myslím, že oba si oblíbíte.

Kady Grantová je nesmírně inteligentní holka, která se nebojí dělat nebezpečné věci, pokud je to podle ní správné. Přišla mi možná reálnější než citlivé a obětavé slečny - ne, že Kady by na nikom nezáleželo, ale viděla pravdu tak krutou, jaká byla. Chtěla vědět, co se kolem děje a díky tomu vlastně vznikla tahle kniha. Navíc i v krizové situaci zachovala chladnou hlavu a snažila se přežít. A jen tak mimochodem u toho jednou zachránila i svého čerstvě bývalého přítele Ezru.
Ezra Mason je oproti tomu milý kluk s obrovským srdcem, Který nepotřebuje vědět všechno. Taky skvěle realistická postava. A asi se hodí poznamenat, že on Kady nikdy nepřestal mít rád. Jak říkám - moc milý člověk :)

Výsledek obrázku pro illuminae kady grant
Možná by se hodilo i lehce nastínit děj. Jsme v roce 2725 a hlavní hrdinové se nacházejí na Kerenze - malé planetě pokryté ledem. Hlavním přísunem financí planety je nelegální těžba. A právě díky nerostným surovinám se planety rozhodne zmocnit velká korporace BeiTech. Pravděpodobně nikdo by nezjistil, jakou ohavnost BeiTech udělal, kdyby v blízkosti právě nebyly na výzkumné výpravě vládní vesmírné lodě. 
Obyvatelé Kerenzy, kteří jsou tedy stále živí, se přesouvají s tím nejnutnějším do tří lodí - Hypatie, Alexandra a Koperníku - a směřují k nejbližší skokové bráně, aby se dostali do obydlené části vesmíru. Jenže poslední loď BeiTechu ty vládní pronásleduje, aby zničila svědky jejich ohavnosti. 

Tímto zvláštním sci-fi příběhem nás právě provádějí Kady a Ezra, jejichž největším problémem doteď byl jejich ranní rozchod, které poznáváme díky jejich zprávám a přepisům kamerových záznamů s husarskými kousky zvědavé Kady a pilota Ezry.

"No nejsem milosrdný?"

A konečný verdikt? Dostala se mi do ruky nádherně graficky zpracovaná kniha se zajímavou dějovou linkou a zvraty. Líbilo se mi, jak žádná postava a její činy nebyly černobílé. Dávala jsem knihu na přečtení mamce a ta si stěžovala, že některé situace jsou popsány až moc naturalisticky. Ale nezapomínejme na to, že je to krutá dystopie, takže některé drsnější scény k tomu prostě patří. I postavy se mi líbily - hlavně jejich opravdovost mě zaujala. Co ale přesto nemůžu Illuminae odpustit je nudný začátek.
Ráda bych se tu rozepsala i "černých stránkách", ale myslím, že už bych moc spoilerovala. Až se dostanete ke knížce a těmto stránkám, tak si na mě vzpomeňte - jsou jedním z důvodů, proč jsem druhou půlku knihy tak hltala :)

Pokud chcete dát nějakému knihomolovi nebo třeba jen fanouškovi sci-fi filmů opravdový skvost, tak se nebojte vybrat Illuminae. Obdarovaný bude nadšen!
Výsledek obrázku pro star ship illuminae

9/10
Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuju e-shopu MegaKnihy za poskytnutí recenzního výtisku!
Illuminae si můžete koupit zde!

Ell

3 komentáře:

  1. Já už se nemohu dočkat druhého dílu! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tvoje recenze mě teď úplně navnadila si tu knížku konečně přečíst! Mám ji doma už od té doby co jsem byla na Humbook festivalu, kde jsem ji vyhrála ještě jako neprodejný výtisk, takže ji mám v paperbacku a nemám tolik vymakaný přebal jaký jsem viděla v knihkupectví (a co je naprosto BOŽÍ) ale pořád jsem úplně fascinovaná tou grafikou celkově! Jediným problémem je, že jsem se k tomu prostě pořád nedostala :D Každopádně to hodlám napravit, už dlouho jsem dystopii nečetla a docela mi to chybí, takže snad co nejdřív 😊

    OdpovědětVymazat
  3. Illuminae jsem dostala k Vánocům a naprosto jsem se do knihy zamilovala. Vůbec jsem to nečekala, nejsem cílová skupina - nemusím YA, dystopie, sci-fi... Ale teď už se naprosto nemohu dočkat druhého dílu a jen doufám, že bude podobně famózní :)
    Tvoje recenze je úplně skvělá, mám ráda delší a propracované texty a tenhle jsem si moc užila. Těším se na další!
    Přeji krásný den :)

    OdpovědětVymazat