pátek 12. května 2017

Ell: První den v Holandsku || Sýry, květinová burza a větrné mlýny


Ahoj!
Po dlouhé době článek a víte co? Dáme si rovnou report z největrnější evropské země - vítejte v Holandsku!
Říká se: všude dobře, doma nejlíp. Jenže i tak je dobře občas vycestovat mimo své město a prozkoumat svět. Je úplně jedno jestli si uděláte výlet třeba do Prahy nebo rovnou za moře do Ameriky.
Jedním z mých snů bylo vidět rozkvetlé lány tulipánů a kde jinde je najít, než v Holandsku. Po roce plánování jsme se konečně do země jízdních kol, větrných mlýnů, tulipánů a roztomilých vesniček podívali. A musím uznat - zamilovala jsem se do té země.

Kolem půl osmé večer jsme byli v Praze, kde nás autobus spolu s dalšími cestujícími odtud nabral, a jelo se vesele směr Nizozemí. Bylo před námi něco kolem 950 km a asi 13 hodin jízdy.
I když se mi třeba v autě dělá vždycky špatně, tak jsem překvapeně zjistila, že tu cestu můj žaludek přežil a vůbec mu to nevadilo. Ačkoli to zní divně, tak malý záchod v autobuse - to byl zážitek. Já jsem malá, takže velikostně stačil, jak to dělal třeba táta, to si nedokážu představil :)

Ráno kolem půl deváté jsme dojeli na květinovou burzu v Aalsmeeru. Čekali jsme, že to rychle projdeme, ale před námi se najednou otevřela rozlehlá hala s ochozy, pod kterými to fungovalo jako v úle. Na paletách zde bylo urovnáno nepřeberné množství barevných květin všech druhů a obratní Holanďani s paletami hbitě jezdili na malých vozících mně připomínající motorky a vláčky.






















































Po hodinové návštěvě burzy jsme se přesunuly do historického města Alkmaar. Tohle místo na našem seznamu nefigurovalo jen tak, ale důvodem byly jeho proslulé tradiční sýrové trhy. Tady jsme asi jako správní turisté lehce selhali, protože nás odradila obrovská tlačenice na náměstí a raději jsme vyrazily do uliček města s oku lahodícími uklizenými holandskými domky.
Už tady nám došlo, jak moc zdejší lidé milují cyklistiku. Nepotřebují drahá kola, to vůbec ne, stačí jim málo. Kola, mnohdy nezamčená, byla odložená úplně všude. A další raritou byl místní kostel. Na rozdíl od mamky nejsem věřící, ale kostel s vinárnou a luxusními veřejnými záchody překvapil i mě.
Ke konci našeho času ve městě jsme dokonce chvíli pozorovali i samotné sýrové trhy a ze stánků ochutnali některé druhy holandských sýrů.





























Poslední turistickou atrakcí prvního dne v Holandsku byl skanzen větrných mlýnů. Zeleně natřené mlýny jako vystřižené z kýčovitých holandských pohlednic, dokonale upravené domky s rozkvetlými předzahrádkami, úchvatně fotogenické lavičky a všudypřítomné holandské dřeváky.
Je jasné, že pokud navštívíte tuto zemi, tak vám Zaanse Schans uniknout jednoduše nemůže. Přiznávám, že jsem si tohle místo taky moc užila, ale vítr, který tam na nás zaútočil, bych klidně vynechala. No, přesně v tento moment, jsem zvýšila počet svých vrstev oblečení na čtyři. Připomínám, že jsme tam byli koncem dubna a já si takovou zimu nepředstavovala ;)



Den první jsme zakončili dlouhou cestou do Haagu, kde jsme bydleli v jednoduchém hostelu. Večer jsme si i městečko prohlédli a zvládli jsme nakoupit pár potravin v místním obchodě. A to je na českou rodinku, kde nejlepším angličtinářem je patnáctileté slečna, docela úspěch, ne?

Aby toho cestování nebylo málo, tak teď jedeme s Ami do Anglie - takové plodné jaro letos :) Určitě se můžete těšit na report odsud i na další mnou navštívená holandská místa. Máme vás obě moc rády!

Vaše Ell :3

1 komentář: